Wednesday 20 February 2013

Drama Bersiri "Moon Nabella" Epi 3


Episode 3


          "Assalamualaikum..Moon..oo..moon.." Suara siapa pulak panggil aku malam2 ni.."eh ruby, mimi, kainal..! Masuklah.." Pelawa aku pada sahabat dunia akhirat aku ni.."Ala..tak payah la u all, kita duduk luar jelah...baru senang nak cerita2 panas.." Gelak kami semua bila si kainal bercakap macam itu, Al maklumlah..si kainal ni lelaki yang berjiwa lembut..semua tingkahnya lembut belaka..kalau jumpa dia pasti aku ketawa terbahak2.." Ada apa kau orang datang ni? Maaf laa..aku lama ta contact korang..aku sibuk dengan show.." Ketawa kami semua bila aku cakap macam tu.." Show apa you all..tiger show ke? Kerat 18 dengan ayahnda kau kalau kau tiger show moon..kalau aku tak apalah. Cantik, gemuk2 cantik..macam nealofa lah" Ketawa semua terbahak2.."Jangan nak berangan lah kainal.." Sapa ruby yang tampak tiba2 serius..

          "Eh ruby, kenapa serius pulak ni? Aku serius la sebab kita dah gelak kuat sangat..tak manis orang pandang..lebih2 lagi dekat rumah solehah ni ha.." kata2 ruby buat aku terpinga."Ha! Solehah? Kau dengar ke perbualan malam tu?" Tanya aku dengan bersungguh.." Mana tak dengarnya...aku dengan ruby ada kat belakang kau je masa nak ambil air. Kan ibunda kau panggil kau time tu,? so kitorang turunlah kebawah..dahaga."Bersungguh mimi ceritakan pada aku "Ouh macam tu.."Slumber saja jawapan aku..Alhamdulillah..mimi dah tak merajuk dengan aku..selamat hati dia cepat sejuk."Eh moon, kau tak minta nombor hp mamat tu ke? Hensem kut..macam remy ishak kan? Senyuman dia..uh..tergoda mak tau! " Usik kainal pada aku.." Ha? Aku nak mintak? Ya Ampun..memang tak la..hensem? Boleh la weh..setakat rambut karat buat apa?" Serius aku membidas apa yang kainal katakan tadi.." Tak hensem kau cakap? Dah la hensem, pandai pulak tu..? Perempuan mana yang taknak..?" Sapa mimi pula..

          "Hensem2 pun kau orang nak menikah dah ke? Kalau mak cik, mak cik takkan izinkan si moon ni kahwin masa umur macam ni, selagi ijazah tak ada dalam tangan..jangan mimpi nak kahwin2.." Kedengaran suara ibunda menyampuk..bila pula ibunda muncul ni..habislah aku.." Ala mak cik..kami gurau2 je..bukan serius pun..lagi pun mak2 kami bukannya bagi kahwin awal2 ni.." Berani si ruby menjawab apa yang ibunda aku katakan.." Alhamdulillah kalau macam tu..sekarang ni..(Bla..bla..bla..) "Ha..dengarlah kawan2ku sekalian tazkirah malam bersama ustazah ibunda aku ni.." Bisik aku dalam hati..tengok muka ruby dan mimi terdiam tak kata ape, si kainal pulak sibuk bermain sms dengan siapa entah..

Telefon berdering.."sayang apa khabar denganmu, di siniku merindukan kamu" lagu dari artis shae
..
"Assalamualaikum..helo.."Aku menyapa..
"Waa'laikummussalam..hye moon.." Suara sayu kedengaran..
"Eh abang...kenapa baru call hari ni, kata nak call malam yg kenduri tu..abang tipu.."   Suara merajuk dari aku walaupun hatiku girang segirangnya.."Maaf..handphone abang rosak malam tu, jatuh dari motor..motor abang pun rosak..maafkan abang..selamatlah abang dapat ingat nombor telefon kesayangan abg ni.." Suara manja kedengaran.."Jatuh motor? Luka tak? Teruk ke? Maafkan moon sebab fikir bukan2.." Sedih rasa hati bila kedengaran abang ashraf accident..perbualan kami tamat sehingga jam 2pagi dari jam 12malam..gembira bila dapat bercakap dengan abg ashraf hingga terbawa-bawa dalam lenaku..

          "Result SPM keluar esok??Biar betul..aku masih tak sedia..alah..takutnya.."Jerit aku dalam bilik.. "Ibunda! Ibunda!...Along takut...takut sangat2.." Dengan nada cemas aku menjerit memanggil ibundaku.." Ibunda dengan langkah seribu menghampiriku.."Ya Allah...kenapa sayang? Kenapa? Pucat muka kamu ni Along..tape, meh ibunda call ayahnda kamu suruh bawak kamu ke klinik? Bersungguh2 ibuku berkata2.."Eh! Kenapa nak bawa ke klinik? Along bukan sakit ibunda? Along takut..takut sangat2.." Muka ibunda jadi pelik bila dengar aku berkata begitu..dalam 2 3 saat ibunda terus bangun dan mengunci semua pintu rumah dan tingkap di rumah.." Ya Allah...kenapa ibunda ni?" Ketawa berguling-guling aku dibuatnya..habis emas2 yang dipakainya disorokkan di bawah sofa.."Kenapa Along ketawa? Along ni sihat tak? Risau ibunda tengok..kejap ya sayang..ibunda hubungi ayahnda kamu.." Muka serius masih diwajah ibundaku.."Jangan call..jangan..kejap2..bagi Along rilex jap.." Ketawa aku tak berhenti2..tiba2..kedengaran adikku naim mengetuk pintu.."Ibunda..ouh ibunda..naim balik.." Bersuara naim..gegas2 ibu bangun dah menarik adik masuk rumah.."Kenapa ni ibunda?" Kak long kamu ni nak.."Ya Allah..ibunda..sebenarnya Along jerit panggil ibunda sebab nak bagitahu keputusan SPM keluar esok..itu yang Along takut sangat tu..itu je" yakin aku menerangkan pada ibu..tiba2 ibunda da adik naim pulak tertawa terbahak-bahak..

          "Along..hari ini ayahnda ambil cuti, kita pergi sekolah sama2 untuk ambil keputusan SPM along..ok! " Serius nada ayahnda aku.."Ayahnda..Along dah berjanji dengan kawan2 along yang kita orang nak ambil sama2 keputusan SPM tu..bolehlah ayahnda.." Ibunda hanya mampu melihat bila aku bersuara bila ayahnda berkata..bukan apa, aku sebenarnya sangat takut bila nak ambil keputusan ni, kalau keputusan tak cemerlang..malu saja ayahnda nanti.."No! Ayahnda akan bawa kamu hari ni, telefon kawan2 kamu tu, suruh diorang datang rumah kita dan pergi bersama ayahnda.faham?" Tegas saja arahan dari ayahnda.."Ermmh..tak ada alasan lagi..itu dah muktamad, itulah Boss kami di istana ni" bisik aku dalam hati..

"Eh! Kau dapat berapa A kainal? Tanya ruby.." Aku dapat 7A je weh..ingat bolehlah 10A ..hampeh!" Jawab kainal dengan kecewanya.."Ya Allah..ok la tuh..dari aku ngan mimi ni..3A je tau.." Jawab ruby.."Eh! Moon..kenapa kau menangis...?" Tanya mimi.."Result aku..result aku.." Tangisan saja yang dapat aku berikan pada mereka..Ayahnda aku hanya menanti di dalam kereta.."Ya Allah moon..biar betul!!?

Nantikan episod seterusnya..

No comments:

Post a Comment